۱۲۴۵۴.عنه عليه السلام :تَتَلَقّاهُ الأذهانُ لا بِمُشاعَرَةٍ. و تَشهَدُ لَهُ المَرائي لا بِمُحاضَرَةٍ. لم تُحِطْ بِه الأوهامُ. بَل تَجَلّى لَها بِها.۱

۱۲۴۵۵.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :إنَّ اللّه َ أعلى و أجَلُّ و أعظَمُ مِن أن يُبلَغَ كُنهُ صِفَتِهِ. فَصِفُوهُ بِما وَصَفَ بِهِ نَفسَهُ. و كُفّوا عَمّا سِوى ذلكَ.۲

۱۲۴۵۶.الإمامُ الهاديُّ عليه السلام :إنّ الخالِقَ لا يُوصَفُ إلاّ بِما وَصَفَ بِهِ نَفسَهُ. و أنّى يُوصَفُ الخالِقُ الّذي تَعجُزُ الحَواسُّ أن تُدرِكَهُ. و الأوهامُ أن تَنالَهُ. و الخَطَراتُ أن تَحُدَّهُ. و الأبصارُ عَنِ الإحاطَةِ بِهِ ؟ ! جلَّ عَمّا يَصِفُهُ الواصِفونَ. و تَعالى عَمّا يَنعَتُهُ الناعِتونَ.۳

۲۵۷۸

التَّوحيدُ

۱۲۴۵۷.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله :التَّوحيدُ نِصفُ الدِّينِ.۴

۱۲۴۵۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :التَّوحيدُ حَياةُ النَّفسِ.۵

۱۲۴۵۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :النّاسُ في التَّوحيدِ عَلى ثَلاثَةِ أوجُهٍ : مُثبِتٌ و نافٍ و مُشبِّهٌ. فالنّافي مُبطِلٌ. و المُثبِتُ مُؤمِنٌ. و المُشَبِّهُ مُشرِكٌ.۶

۱۲۴۵۴.امام على عليه السلام :ذهنها او را شناسند، اما نه از راه ادراك و ديدنيها بر وجود او گواهى دهند، اما نه به خاطر حضور او در آنها [بلكه از باب دلالت اثر بر مؤثّر و فعل بر فاعل] و اوهام بر او احاطه نيابند، بلكه خداوند به واسطه اوهام و خردها بر آنان متجلّى شود.

۱۲۴۵۵.امام كاظم عليه السلام :خدا برتر و والاتر و بزرگتر از آن است كه به حقيقت صفتش رسيده شود؛ بنا بر اين، او را به همان گونه كه خودش خود را وصف كرده است، وصف كنيد و از جز آن خوددارى ورزيد.

۱۲۴۵۶.امام هادى عليه السلام :آفريدگار جز آن گونه كه خود خويشتن را وصف كرده است. وصف نمى شود. چگونه وصف شود آفريدگارى كه حواسّ از درك او ناتوانند و وهمها از رسيدن به او درمانده اند و انديشه ها از تعريف و تحديد او عاجزند و ديدگان از احاطه بر او ناتوانند؟ برتر از وصف توصيفگران است و والاتر از نعت نعت گويان.

۲۵۷۸

توحيد

۱۲۴۵۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :توحيد، نصف دين است.

۱۲۴۵۸.امام على عليه السلام :توحيد، زندگى بخش جان است.

۱۲۴۵۹.امام صادق عليه السلام :مردم در توحيد بر سه گروهند: اثبات كننده، نفى كننده و تشبيه كننده؛ نفى كننده منكر است، اثبات كننده مؤمن است و تشبيه كننده مشرك.


1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۵.

2.الكافي : ۱/۱۰۲/۶.

3.كشف الغمّة : ۳/۱۷۶.

4.عيون أخبار الرضا : ۲/۳۵/۷۵.

5.غرر الحكم : ۵۴۰.

6.تحف العقول : ۳۷۰.